Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI.

Akcja muzyczna pt. „Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI” to inicjatywa nie tylko Muzeum Powstania Warszawskiego, ale i samych mieszkańców Warszawy, umożliwiająca aktywne uczczenie pamięci...

Akcja muzyczna z udziałem Orkiestry Warszawy oraz Chóru Warszawskiej Opery Kameralnej i Chóru Warszawiaków organizowana przez Muzeum Powstania Warszawskiego w ramach obchodów 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

1 sierpnia, godz. 20:00, Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wstęp wolny.

Wstęp na wydarzenie jest równoznaczny z akceptacją REGULAMINU >

Akcja muzyczna pt. „Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI” to inicjatywa nie tylko Muzeum Powstania Warszawskiego, ale i samych mieszkańców Warszawy, umożliwiająca aktywne uczczenie pamięci Powstańców Warszawskich. Pomysł na tego typu interaktywną akcję muzyczną jest odpowiedzią na przesycenie świąt narodowych oficjalnymi, sztywnymi obchodami oraz widocznym zainteresowaniem piosenką powstańczą i szeroko rozumianym „repertuarem warszawskim” wśród mieszkańców stolicy, które przejawia się m.in. dużą liczbą sprzedanych egzemplarzy publikacji „Mój śpiewnik powstańczy” oraz „Śpiewnik dawnej Warszawy”.

Wydarzenie co roku ma miejsce 1 sierpnia na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie, gromadzi rodziny z dziećmi, studentów, starszych mieszkańców stolicy oraz wszystkich, zainteresowanych historią Warszawy, którzy, dzięki rozdawanym śpiewnikom, mogą wspólnie śpiewać piosenki powstańcze. Gośćmi szczególnie ważnymi są sami Powstańcy, którzy siedząc przy scenie nadają ton chórowi stworzonemu przez warszawiaków.
W tym roku ciesząca się ogromnym zainteresowaniem (w pierwszych latach gromadziła już tysiące ludzi, ostatnia zebrała ponad 18 000 uczestników) akcja odbędzie się już po raz ósmy.

Akcja „Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI” jest skierowana do różnych grup. Wypełnia lukę, która jest widoczna na płaszczyźnie integracji nie tylko pokoleń, ale i tych, którzy nie poczuwają się do bycia warszawiakami, którzy niedawno przyjechali do Warszawy. Spotkania na placu Piłsudskiego – pełne prostoty, spontaniczności i świeżości – są okazją do ich spotkania. W ten sposób Muzeum stara się przyczynić do współtworzenia tożsamości „Warszawiaka”, stworzyć przestrzeń integracji pokoleń oraz zainteresować odbiorców edukacją muzyczną i historią, które pomogą im zrozumieć swoją stolicę.

Widoczne zainteresowanie tegoroczną oraz poprzednimi edycjami akcji „Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI” świadczy o tym, że spotkania te stały się już warszawską tradycją. Teksty piosenek takich jak bojowe „Warszawskie dzieci”, sympatyczna „Sanitariuszka Małgorzatka”, czy wzruszająca „Warszawo ma” rokrocznie są wyśpiewywane przez tysiące zgromadzonych na placu mieszkańców stolicy oraz przyjezdnych spoza Warszawy, którzy w aktywny sposób chcą uczcić rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.
Na akcję „Warszawiacy śpiewają (nie)ZAKAZANE PIOSENKI” specjalnie przygotowywane są śpiewniki, zawierające repertuar powstańczy. Śpiewniki i telebimy wyświetlające teksty (rozstawione po obu stronach sceny) ułatwią zebranym wspólne śpiewanie.

Artyści występujący na placu Piłsudskiego
Wokale Solowe:

Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, pieśniarka o bułgarskich korzeniach, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz współzałożycielka Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego. Od kilkunastu lat współtworzy projekty muzyczne na pograniczu stylów i kultur. Jest wielokrotną laureatką konkursu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” (2002, Grand Prix przyznane przez Czesława Niemena) oraz „Folkowego Fonogramu Roku”. Trzy albumy muzyczne z jej solowym udziałem otrzymały nominację do „Fryderyka”, zaś autorski projekt muzyczny Etnofonie Kurpiowskie – nominację do prestiżowej nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.Działalność artystyczną łączy z pracą naukowo-dydaktyczną. Obecnie wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii UW (wcześniej także w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej UW oraz Instytucie Muzykologii KUL). Prowadzi także warsztaty śpiewu tradycyjnego (dla aktorów, nauczycieli szkół muzycznych, pasjonatów muzyki ludowej). Współpracuje z Instytutem Badań Literackich PAN, Katedrą Akustyki Muzycznej UMFC, Programem 2 Polskiego Radia (RCKL) oraz Muzeum Powstania Warszawskiego.Jest członkinią International Council for Traditional Music (UNESCO), Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Zasiada w jury na przeglądach folklorystycznych w Polsce. Autorka artykułów o muzyce tradycyjnej, dwóch śpiewników „warszawskich” (Mój śpiewnik powstańczy, Śpiewnik dawnej Warszawy) oraz książki Bułgarzy katolicy. Tradycyjna kultura muzyczna diaspory. Rafał Grozdew – absolwent studiów Wokalno-Aktorskich pod kierunkiem Prof. Wiesławy Maliszewskiej na Akademii Muzycznej im.: St. Moniuszki w Gdańsku oraz Wydziału Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Warszawskim. Karierę wokalną rozpoczął w wieku piętnastu lat koncertując z Chórem Violletty Bieleckiej (m. in.: w Filharmonii Berlińskiej). Jest laureatem konkursu „Polskiej Muzyki Wokalnej”. Brał także udział w „Koncercie Młodych Talentów” w Helu. Występował na deskach teatrów europejskich (m. in.: Stadttheater, Kurtheater Baden, Stadt Theater, Theater Winterthur, Theatre Vevey w Szwajcarii, Theatre d’Esch w Luxemburgu, Spiel und Worms oraz Neues Theater w Niemczech, Kultur Center, Hering Theater, Musikteatert Vejle, Albertslund Musik Teatert w Danii, a także w Polsce (Państwowa Opera Bałtycka, Teatr Narodowy w Warszawie) oraz w Filharmoniach: Bałtyckiej, Szczecińskiej, Poznańskiej, Świętokrzyskiej, Białostockiej, Łomżyńskiej, Słupskiej. Brał udział w spektaklu muzycznym zorganizowanym z okazji 99-lecia Teatru Polskiego w Warszawie. Śpiewał na festiwalach: „Musica Sacra” w Gdyni, „Moniuszkowski Festiwal Podlasia” w Białymstoku, „Letni Fetiwal Nowego Miasta” w Warszawie, „Fryderyk Chopin na Uniwersytecie Warszawskim” oraz „Cantemus Omnes”. Współpracując z fundacją Collegium Musicum Uniwerytetu Warszawskiego zaprezentował projekty m.in. „Pieśni dla dwojga”, „Pieśni Kurpiowskie” K. Szymanowskiego oraz projekt operowy w ramach festiwalu „Dramma per musica”. Występował w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas gali rozdania nagród „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Ma w swoim dorobku wiele koncertów oratoryjnych i kantatowych pod batutą Eckarta Manke, Janusza Przybylskiego, Jacka Rogali, Ewy Strusińskiej, Pawła Kosa-Nowickiego, Andrzeja Borzyma. Współpracuje zarówno z zespołami muzyki dawnej (Sine Nomine, Ars Nova, Sabionetta) jak i z muzykami alternatywnych grup muzycznych (Swoją Drogą, Kapela ze Wsi Warszawa, Kapela Do Szymanowskiego, DesOrient, Varsovia Manta) – tworząc projekty łączące brzmienia klasyczne z etnicznymi. Płyta „Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski” z jego udziałem została nominowana do prestiżowej nagrody środowiska muzycznego „Koryfeusz Muzyki Polskiej” jako „Wydarzenie Roku”. Jest jednym z najmłodszych jurorów w Europie na konkursach wokalnych (m. in.: Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde w Niemczech). Andrzej Borzym junior (1979) – dyrygent, kompozytor i aranżer. Studiował na AMFC (Akademia Muzyczna/Warszawski Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina) kompozycję, uzyskał dyplom z dyrygentury symfonicznej, ma za sobą współpracę z macierzystą uczelnią, szeregiem warszawskich chórów, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim, orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Kierownik kwartetu wokalnego - zespołu muzyki dawnej Tempus. Drugi dyrygent COLLEGIUM MUSICUM UW; kierownik chóru „Sinfonietta” Warszawskiej Opery Kameralnej Katarzyna Warno, laureatka wielu konkursów muzycznych m.in. Konkursu na Interpretację piosenek A. Osieckiej. Brała udział w licznych projektach, koncertach, oraz przedstawieniach teatralno-muzycznych, reżyserowanych m.in. przez Magdę Umer, Jerzego Satanowskiego, czy Laco Adamika, u boku takich artystów jak: Ewa Bem, Hanna Banaszak, Stanisław Sojka, Andrzej Poniedzielski i wielu innych. Mocno inspiruje ją muzyka jazzowa. W swoim repertuarze lubi wracać do zapomnianych polskich utworów sprzed lat i nadawać im nowe oblicze muzyczne - podszyte delikatnie jazzem. Na co dzień współpracuje ze wspaniałymi muzykami jazzowymi m.in. Wojtkiem Pulcynem, Robertem Murakowskim, Witkiem Wilkiem, oraz znakomitym pianistą jazzowym Bogdanem Hołownią. Kasia Warno była głosem projektu „Sex appeal”, śpiewając najpiękniejsze przedwojenne przeboje. Piotr Pieron (bas) urodzony w 1983r. w Grudziądzu. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Studiował również dyrygenturę chóralną pod kierunkiem prof. Mieczysława Nowakowskiego.
Jako solista debiutował w marcu 2007 roku w spektaklu „Henryk VI na łowach” Karola Kurpińskiego na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą jest obecnie związany. Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu przy realizacji opery "Ernani" Giuseppe Verdiego. W 2010 roku, zaproszony przez Marca Minkowskiego, wziął udział w festiwalu „Chopin i jego Europa” oraz „Wratislavia Cantans”. Występował na scenach Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, na deskach teatrów krajowych a za granicą – na scenach operowych Hiszpanii i Japonii. W czerwcu 2013 roku wykonał partię solową IX Symfonii L. van Beethovena na zakończenie sezonu artystycznego Filharmonii Narodowej.
Bardzo aktywny i doświadczony kameralista. Założyciel i kierownik artystyczny renomowanego sekstetu proMODERN, pierwszego w Polsce zespołu wokalnego specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Współpracował jako dyrygent z chórem Ars Cantata i zespołem akademickim Szkoły Głównej Handlowej, z którym zdobywał nagrody na krajowych konkursach. Jest członkiem znanego w kraju i za granicą kwartetu muzyki dawnej „Favola in musica”. Śpiewa też z wieloma innymi zespołami, m.in. UMFC Vocal Consort, Capella Corale Varsaviana, La Tempesta.
Jako członek zespołu solistów Warszawskiej Opery Kameralnej brał udział w wielu spektaklach. Ma w repertuarze szereg dzieł oratoryjnych. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą.
Zajmuje się działalnością aktorską - współpracował z Teatrem Ateneum i Teatrem Polskim. Bierze również udział w realizacjach projektów jazzowych.
 

Kierownik muzyczny
Weronika Grozdew-Kołacińska

ORKIESTRA WARSZAWY
Soliści
Weronika Grozdew-Kołacińska
Katarzyna Warno
Piotr Pieron
Rafał Grozdew

Instrumentaliści
Tadeusz Czechak (banjo)
Maciej Kierzkowski (gitara)
Robert Lipka (akordeon)
Damian Marat (trąbka)
Marta Maślanka (cymbały)
Agnieszka Obst-Chwała (skrzypce)
Wojciech Pulcyn (kontrabas)
Patryk Rogoziński (wiolonczela)
Robert Siwak (werbel, talerz, cajon, perkusjonalia)
Małgorzata Szarlik-Woźniak (skrzypce)
Janusz Tytman (mandolina)


Dyrygent
Andrzej Borzym Junior

Chór Warszawskiej Opery Kameralnej

Zespół męski Gregorianum

Chór Warszawiaków
Agata Adamczuk, Anastazja Andrasiak, Katarzyna Anusz, Magda Anusz, Barbara Balicka, Aneta Bernakiewicz, Tycjan Bielecki, Elżbieta Borkiewicz, Marcin Durjasz, Edyta Dźwilewska, Małgorzata Gerne-Rudnicka, Małgorzata Gęsek, Wiktoria Głodowska, Danuta Grochala, Andrzej Gruba, Barbara Grudzień, Iwona Gutowska, Renata Herc, Vladimir Jakubouski, Katarzyna Jasińska-Zdun, Ewa Kamińska, Mirosław Karalus, Ewa Kasińska, Monika Kozdrój-Marcinkowska, Mateusz Kacper Krajewski, Maria Kubacka, Wojciech „Jastrzębiec“ Kuczkowski, Klaudia Lewandowska, Krystyna Lonser, Włodzimierz Markowski, Jan Mieczkowski, Piotr Mikołajewski, Beata Mościcka, Małgorzata Najgebauer, Jolanta Nicałek, Olga Niemyska, Maciej Piotrowski, Grzegorz Porowski, Paulina Przybylska, Magdalena Rosińska, Ewa Smolińska-Hatalska, Barbara Strzemieczna, Marta Szafranko, Robert Tajsiak, Marta Tomasik, Barbara Urban, Marek Warszawski, Barbara Wasilewska, Małgorzata Wilant, Patrycja Wojciechowska, Zofia Wojciechowska, Agata Wojtasik, Katarzyna Wojtasik, Paweł Zdun, Jacek Zieliński, Agnieszka Zuzga, Aleksandra Żółtowska.

ZOBACZ PEŁNY PROGRAM OBCHODÓW 70. ROCZNICY WYBUCHU POWSTANIA WARSZAWSKIEGO >

Muzeum Powstania Warszawskiego dziękuje Teatrowi Muzycznemu Roma za udostępnienie sali do prób Chóru Warszawiaków.

Zobacz także

Nasz newsletter