Zagłada a polskie kino współczesne. Warszawa Dwóch Powstań

Problematyka Holocaustu, z większą lub mniejszą intensywnością obecna jest w polskim kinie od czasu zakończenia II wojny światowej. W PRL-u, filmy poruszające tę problematykę często bywały instrumentalnie wykorzystywane przez władze...

Problematyka Holocaustu, z większą lub mniejszą intensywnością obecna jest w polskim kinie od czasu zakończenia II wojny światowej. W PRL-u, filmy poruszające tę problematykę często bywały instrumentalnie wykorzystywane przez władze, były też funkcją politycznych rozgrywek. Nad wieloma z nich swoje piętno odcisnęła także cenzura. Narodziny III RP stanowią tu znaczący przełom. Po 1989 roku powstaje w Polsce lub z udziałem polskich twórców wiele bardzo różnych i ważnych filmów, opisujących historię Zagłady. Jest oczywistością, że Holocaust był i zapewne będzie powracającym motywem w polskiej kinematografii. Warto wiec po 26 latach istnienia wolnej Polski zastanowić się jaki jest jej obecny dorobek? Co nam mówi dziś, nakręcony w 1995 roku „Wielki Tydzień” Andrzeja Wajdy a jak z perspektywy czasu oceniamy „W ciemności” Agnieszki Holland? Czy „Pianista” Romana Polańskiego to klasyka współczesnego kina o Zagładzie? Dlaczego „Boże skrawki” Jerzego Bogajewicza nie wywołały takich kontrowersji co „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego? Czy oscarowa „Ida” Pawła Pawlikowskiego naprawdę zasłużyła na tak liczną krajową, prawicowo-lewicową krytykę? Czemu natomiast polska publiczność nie spierała się swego czasu o „Daleko od okna” Jana Jakuba Kolskiego czy „Joannę” Feliksa Falka? Zagłada zawsze była dla polskich filmowców nie lada wyzwaniem. Większość reżyserów chciała na dużym ekranie opowiedzieć o czymś, co było w swym okrucieństwie być może nie do przedstawienia. Wielu twórców próbowało również przełożyć na język filmu swoje własne doświadczenia albo stworzyć wielką ponadczasową metaforę zła. Warto też pamiętać, że to właśnie polskie kino jako pierwsze w filmie fabularnym podjęło temat Zagłady Żydów, pokazując odmienność ich doświadczenia. Co wiec możemy powiedzieć dziś, na temat współczesnego kina polskiego w kontekście Zagłady? Jakich obrazów możemy spodziewać się w przyszłości?

Goście:
Jakub Majmurek – filmoznawca, publicysta, krytyk filmowy, członek „Krytyki Politycznej”
Filip Memches – publicysta i redaktor działu Opinie oraz Plusa Minusa, weekendowego wydania „Rzeczpospolitej”.
Mikołaj Mirowski – historyk i publicysta, Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, współpracownik „Liberté!” i Forum Żydów Polskich.

Prowadzenie:
Dawid Wildstein - dziennikarz i reporter, zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Fronda lux”

Patronat: RDC


4 lutego, godz. 18.30, Audytorium Jana Nowaka-Jeziorańkiego. Wstęp wolny.

Zobacz także

Nasz newsletter