Lekcje muzealne

Serdecznie zapraszamy do zapisów na lekcje muzealne w Muzeum Powstania Warszawskiego na rok szkolny 2025/2026. Zgłoszenia na lekcje przyjmujemy od 25 sierpnia. Zachęcamy do udziału zarówno w lekcjach stacjonarnych, jak i w zajęciach online.

Spis treści:

  • Rezerwacja lekcji muzealnej 
  • Stacjonarne lekcje muzealne
  • Lekcje muzealne on-line

  • Stacjonarne lekcje muzealne


    Muzeum Powstania Warszawskiego prowadzi lekcje muzealne z historii i języka polskiego na wszystkich poziomach nauczania. Zapisy na zajęcia i zakup biletów przyjmujemy poprzez stronę >>  
     

    Cena: koszt jednej lekcji wynosi 250 zł.

    Termin: lekcje prowadzone są od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem wtorków, gdy Muzeum jest nieczynne) w godzinach  9:15, 11:15 oraz 13:15.

    Czas trwania: 1,5 godz. (z wyjątkiem zajęć dla uczniów klas I szkoły podstawowej, które trwają około 1 godz.).

    Limit uczestników: Ze względu na warunki przestrzenne Muzeum liczba uczestników zajęć nie powinna przekraczać 27 uczniów (nie licząc opiekunów).

    Jednocześnie prosimy o niełączenie klas w ramach jednej lekcji muzealnej.

    Oferujemy również zajęcia dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami (w formularzu rezerwacji lekcji należy określić rodzaj i stopień niepełnosprawności).

    W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy na adres lekcje@1944.pl lub pod numerem 22 539 79 39.

    Jak wygląda lekcja stacjonarna?

    Jak zamówić lekcję stacjonarną?

    Jak anulować lekcję stacjonarną?

    Jak trafić do wejścia na lekcję muzealną?

    Tematy lekcji stacjonarnych

    • Jak wygląda lekcja stacjonarna?

    Stacjonarne lekcje muzealne odbywają się w salach edukacyjnych i na ekspozycji Muzeum. Zajęcia dla klas młodszych szkoły podstawowej zaczynamy w Sali Małego Powstańca, a dla klas starszych i szkół ponadpodstawowych – w salach wykładowych. Po części wstępnej udajemy się z grupą na ekspozycję, gdzie pokazujemy uczniom te fragmenty wystawy, które są dostosowane do wieku uczestników i związane z tematem lekcji. Na końcu znów spotykamy się w pomieszczeniach edukacyjnych w celu podsumowania zajęć.

    UWAGA! Ekspozycja Muzeum Powstania Warszawskiego prezentuje trudne treści dotyczące wojny. Nasi prowadzący zawsze przekazują wiedzę w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem wieku uczniów i tematu lekcji. Mimo to warto rozważyć, czy wskazane jest, aby niektórzy uczniowie (np. wysoko wrażliwi lub dotknięci wojenną traumą) brali udział w naszych zajęciach. Jeśli w grupie będą znajdowali się uczniowie z Ukrainy, serdecznie prosimy o poinformowanie nas o tym.

    • Jak zamówić lekcję stacjonarną?

     UWAGA! Przed rezerwacją prosimy o zapoznanie się z opisami tematów naszych lekcji tutaj.

    Lekcje rezerwujemy przez stronę internetową https://bilety.1944.pl/:

    1. otwieramy zakładkę „Kup bilety”, następnie wybieramy „Lekcje muzealne – kup bilet”;
    2. określamy poziom nauczania i pod wykazem tematów lekcji wpisujemy sumaryczną liczbę uczniów;

     

    UWAGA! Jeśli klasa liczy więcej niż 27 uczniów (bez opiekunów) lub jeżeli chcemy zamówić równoległe zajęcia dla dwóch klas liczących w sumie nie więcej niż 54 uczniów, system zaproponuje 2 lekcje o tej samej godzinie (w zależności od dostępności). Nie dotyczy to klas I–IV szkoły podstawowej (wówczas możliwe jest jedynie zamówienie lekcji następujących po sobie). W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt mailowy na adres lekcje@1944.pl lub telefoniczny pod numerem 22 539 79 39.

    1. klikamy „Sprawdź dostępność”;
    2. wybieramy dostępną datę oraz godzinę zajęć;
    3. przechodzimy do zakładki „Wybór biletów” i wybieramy temat lekcji;
    4. wpisujemy liczbę uczniów w poszczególnych klasach;

     

    W rubryce „Dodatkowe uwagi” prosimy o wpisanie istotnych informacji, które mogłyby wpłynąć na przebieg zajęć, np. o niepełnosprawności czy nieneurotypowości uczniów.

    1. wpisujemy miejscowość, nazwę i numer szkoły;
    2. pod podsumowaniem kosztów wpisujemy dane do faktury i zaznaczamy oświadczenia o znajomości regulaminu oraz polityki RODO Muzeum;
    3. przechodzimy do płatności i postępujemy zgodnie ze wskazówkami.

     

    UWAGA! Instytucja zamawiająca lekcje ma maks. 7 dni na uiszczenie opłaty. Po tym okresie zamówienie automatycznie zostanie anulowane.

    • Jak anulować lekcję stacjonarną?

    Szkoła może zrezygnować z lekcji w terminie 14 dni od dnia jej zakupu, nie później jednak niż do północy dnia poprzedzającego zajęcia. Anulację należy wysłać na adres zwroty@1944.pl oraz mailowo na adres lekcje@1944.pl.

    • Jak trafić do wejścia na lekcję muzealną?

    Wejście na lekcje muzealne znajduje się od strony Parku Wolności, na tyłach gmachu głównego Muzeum. Idąc od kasy wzdłuż Muru Pamięci, należy za wozem pancernym „Kubuś” skręcić w prawo i poszukać oszklonych drzwi z tabliczką „Lekcje muzealne” (tabliczka „Tylko wyjście” nie dotyczy uczestników lekcji).

    Tematy lekcji stacjonarnych

    Szkoła podstawowa, klasy I

    Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

    Szkoła podstawowa, klasy V-VI

    Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII

    Liceum, Technikum, Szkoła branżowa

    • Szkoła podstawowa, klasa I

     

     Co to jest Muzeum Powstania Warszawskiego?

    Co można zobaczyć w muzeum? Kto tu pracuje? Czym są pamiątki i jak o nie dbać? Na te pytania odpowiemy podczas pierwszej części zajęć. W trakcie lekcji porozmawiamy o Muzeum Powstania Warszawskiego, zastanowimy się także nad tym, czym jest wojna i dlaczego Polacy walczyli o swoją stolicę. Podczas krótkiego spaceru po muzeum obejrzymy pamiątki z okresu Powstania Warszawskiego i dowiemy się, jak zbudowana jest ekspozycja. W trakcie zajęć przyswoimy takie pojęcia jak: muzeum, pamiątka, ekspozycja, eksponat, muzealnik czy gablota. Na koniec wykonamy pracę plastyczną, która pozwoli nam utrwalić zdobytą wiedzę.

    UWAGA! Zajęcia dla klas I, które uczestniczą w lekcji po raz pierwszy.

    Nasze symbole

    Podczas lekcji zastanowimy się, co to są symbole narodowe, gdzie można je zobaczyć oraz kiedy i jak ich się używa. Poznamy znak Kotwicy i powstańczą biało-czerwoną opaskę. Dowiemy się, które symbole były zakazane w czasie II wojny światowej. W trakcie krótkiego spaceru po muzeum spróbujemy odnaleźć polskie symbole narodowe oraz symbole powstańcze. Zastanowimy się również nad ich znaczeniem w trudnym momencie walki. Przyswoimy takie pojęcia jak: symbol, flaga, godło, hymn, znak Polski Walczącej czy opaska powstańcza. Na koniec wykonamy pracę plastyczną, która pozwoli nam utrwalić zdobytą wiedzę.

    • Szkoła podstawowa, klasy II–IV

     

    Wojna w oczach dzieckaAsiunia”*

    Lekcja dotyczy książki Joanny Papuzińskiej „Asiunia”, która jest lekturą szkolną dla klas III. Książka powstała z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego i opowiada o wojnie widzianej oczami pięcioletniej dziewczynki. Na wstępie porozmawiamy o tym, jak wyglądała wojenna codzienność oraz na czym polegał „pomyślunek”. Poznamy też postać autorki książki i jednocześnie jej bohaterki – Joanny Papuzińskiej. Lekcja obejmuje krótki spacer po ekspozycji oraz aktywne zakończenie zajęć.

    *UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Asiuni” Joanny Papuzińskiej.

    Kim byli konspiratorzy?

    Na lekcji dotyczącej przede wszystkim czasów okupacji zapoznamy się z podstawowymi faktami związanymi z tym okresem, ponadto dowiemy się, kim byli konspiratorzy i w jaki sposób walczyli z okupantem. Poznamy konspiracyjne skrytki oraz poćwiczymy zmysł obserwacji. Zastanowimy się nad tym, czy każdy mógł zostać konspiratorem i czemu służyło przyjmowanie pseudonimów. Ujrzymy pracę konspiratorów jako przygotowanie do walki w Powstaniu Warszawskim. Zwiedzimy też część ekspozycji muzealnej, a następnie utrwalimy sobie zasady i metody konspiracji np. poprzez naukę tajnego szyfru.

    Kim byli Powstańcy?

    Na zajęciach poznamy podstawowe fakty dotyczące okresu okupacji i Powstania Warszawskiego. Najpierw poszukamy odpowiedzi na pytania: kim byli Powstańcy? Jakimi umiejętnościami musieli się wykazywać? Jakich zasad musieli przestrzegać? Na ekspozycji muzealnej przyjrzymy się ekwipunkowi i ubiorom Powstańców, następnie zastanowimy się nad różnorodnymi funkcjami, jakie mogli pełnić Powstańcy, i poznamy elementy ich codziennego życia. W utrwaleniu zdobytej wiedzy pomogą nam specjalne zadania podsumowujące zajęcia.

    Kim byli Zawiszacy?

    Podczas zajęć poświęconych najmłodszym harcerzom Szarych Szeregów poznamy sprawności, jakie zdobywali, i zadania, które wykonywali w okresie okupacji oraz Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o ich najważniejszej misji, czyli Harcerskiej Poczcie Polowej, która działała na terenie stolicy w trakcie walk. Podczas zwiedzania ekspozycji muzealnej dowiemy się, jak wyglądała służba Zawiszaków. Na zakończenie lekcji utrwalimy zdobytą wiedzę.

    Symbole Polskiego Państwa Podziemnego

    Podczas lekcji porozmawiamy o znaczeniu symboli narodowych, których używanie w okresie okupacji było zakazane. Następnie poznamy znaki i terminy związane z tzw. małym sabotażem oraz walką konspiracyjną. Na ekspozycji muzealnej poszukamy symboli, a następnie odkryjemy ich znaczenia i sposoby użycia. Po tych zajęciach bez problemu będziemy potrafili rozpoznać i omówić symbole stosowane w Powstaniu Warszawskim, takie jak biało-czerwona opaska, czerwony krzyż czy lilijka harcerska. Nie zabraknie też zadań plastycznych.

    • Szkoła podstawowa, klasy V–VI

     

    Dzieci walczącej stolicy

    Na zajęciach zapoznamy się z losem dzieci w trakcie okupacji oraz Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o trudnej sytuacji najmłodszych w 1944 roku, omówimy warunki ich życia, poruszymy takie tematy, jak utrata dzieciństwa czy zmiana ról rodzinnych. Dowiemy się, z jakimi trudnościami musiały borykać się dzieci w czasie okupacji i Powstania Warszawskiego. Podczas spaceru po ekspozycji poznamy zadania, jakie mogli wykonywać najmłodsi. Zastanowimy się nad tym, dlaczego dzieci były szczególnie chronione w czasie walk. Zdobywanie wiedzy ułatwią nam pogadanki, rozmowy i twórcza praca w grupach.

    Harcerska Poczta Polowa

    Szare Szeregi i ich najmłodsi członkowie – Zawiszacy to główny temat tej lekcji. Na zajęciach dowiemy się, czym było tajne harcerstwo i jak funkcjonowało w czasie okupacji. Poznamy też działalność Harcerskiej Poczty Polowej w okresie Powstania Warszawskiego, a w szczególności zasady jej działania oraz reguły powstańczej korespondencji. W trakcie spaceru po ekspozycji będziemy mogli przeczytać oryginalne listy z Powstania. Na koniec zajęć podsumujemy zdobytą wiedzę dzięki aktywnościom przygotowanym przez prowadzącego.

    Konspiracja, mały sabotaż

    Podczas lekcji poznamy najważniejsze fakty dotyczące okresu okupacji i odkryjemy różne sposoby walki Polaków z wrogiem. Dowiemy się, czym było i jak funkcjonowało Polskie Państwo Podziemne. Zastanowimy się nad tym, kim byli konspiratorzy – jakie zadania wykonywali, jak radzili sobie z niebezpieczeństwem oraz jak ukrywali swoją pracę. Podczas spaceru po ekspozycji zobaczymy m.in., jak wyglądał lokal konspiracyjny. Na koniec zajęć utrwalimy sobie zasady i metody konspiracji, np. poprzez naukę tajnego szyfru.

    Powstańczy dzień

    Najpierw omówimy wybuch II wojny światowej i okres okupacji. Potem przejdziemy do głównego zagadnienia – życia codziennego Powstańców i ludności cywilnej w czasie walk powstańczych. Na ekspozycji dowiemy się, jak wyglądało uzbrojenie walczących, jak radzono sobie z brakiem żywności, gdzie się ukrywano, jak się porozumiewano i jak to było z religią czy kulturą w trakcie Powstania Warszawskiego. Na koniec zajęć, pracując w grupach, będziemy zajmować się powstańczymi fotografiami, co pozwoli nam utrwalić zdobytą wiedzę.

    Powstanie Warszawskie – bój o niepodległą Polskę

    Na początku zajęć omówimy okoliczności wybuchu II wojny światowej. Następnie dowiemy się, czym było Polskie Państwo Podziemne i jak wyglądały działania Rządu RP na Uchodźstwie. Poruszymy także temat akcji „Burza”. Podczas spaceru po ekspozycji porozmawiamy o przyczynach wybuchu, przebiegu i skutkach Powstania Warszawskiego. Na zakończenie utrwalimy zdobytą wiedzę poprzez aktywności przygotowane przez prowadzącego.

    Stolica w ruinach

    Podczas zajęć porozmawiamy o zniszczeniach stolicy w trakcie Powstania Warszawskiego i po nim. Dzięki filmom i zdjęciom poznamy Warszawę przedwojenną oraz okupacyjną. W trakcie spaceru po ekspozycji obejrzymy materiały z okresu powstańczych walk. Porównamy wygląd miasta przed wojną i po 1945 roku na przykładzie konkretnych miejsc i budynków. Ważnym elementem lekcji będzie kończąca zajęcia praca w grupach z wykorzystaniem powstańczych fotografii.

    UWAGA! Sugerujemy, aby nie wybierać tego tematu na pierwszą lekcję w muzeum.

    • Szkoła podstawowa, klasy VII–VIII

     

    63 dni niepodległej Polski

    Podczas lekcji faktograficznej omówimy okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego oraz najważniejsze wydarzenia z okresu walk. Dowiemy się, że podczas zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego. Wiedza będzie przekazywana za pomocą rozmowy nauczającej lub wykładu. Przewidziana jest też dyskusja, praca w grupach albo praca z tekstem.

    Barwa i broń

    Na zajęciach poznamy ważniejsze rodzaje powstańczego uzbrojenia oraz typy umundurowania. Dowiemy się także, w jaki sposób Powstańcy zdobywali bądź samodzielnie konstruowali broń. Ponadto omówimy powstańcze wozy bojowe. Na koniec lekcji wykonamy specjalne zadanie, pracując indywidualnie lub w grupach, co pozwoli nam utrwalić zdobytą wiedzę.

    Dwa powstania

    Na zajęciach poświęconych sytuacji Polaków i Żydów pod okupacją niemiecką porozmawiamy o zbieżności celów oraz współpracy polskiego i żydowskiego podziemia. Poznamy także różne postawy Polaków wobec tragedii Żydów i prześledzimy losy wybranych bojowników getta w Powstaniu Warszawskim. Na koniec lekcji, pracując w grupach, porównamy powstanie w getcie warszawskim oraz Powstanie Warszawskie.

    Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania

    Podczas zajęć poznamy walczących w Powstaniu Warszawskim następców bohaterów książki „Kamienie na szaniec”, czyli kontynuatorów działań „Rudego”, „Alka” i „Zośki”. Poszukamy odpowiedzi na pytania: kim byli Powstańcy? Co przeżywali? W jakich sytuacjach się znajdywali? Jakie zadania wykonywali jako sanitariusze, łącznicy, żołnierze, harcerze? Zdobywanie wiedzy ułatwią nam różnorodne formy, takie jak prezentacja multimedialna, pogadanka i praca w grupach.

    UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

    Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

    Podczas lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy w trakcie walk w stolicy, porozmawiamy także o dramacie polskich rodzin. Rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów. Zdobywanie wiedzy ułatwią nam różnorodne formuły lekcji, takie jak rozmowa nauczająca, praca w grupach nad tekstami źródłowymi i dyskusja.

    Polacy na frontach II wojny światowej

    Na lekcji poświęconej wkładowi Polaków w walkę z Niemcami na frontach II wojny światowej poznamy szlak bojowy polskich żołnierzy od kampanii wrześniowej po zdobycie Berlina. Dowiemy się, w jakich formacjach walczyli i jakie sukcesy militarne odnosili. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie efektywnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak wykład lub rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i kart pracy.

    Poeci walczącej stolicy

    Na lekcji poznamy poezję ukazującą troski, obawy oraz nadzieje polskich autorów tworzących w okresie okupacji i Powstania Warszawskiego. Omówimy wybrane utwory najważniejszych poetów tego czasu, dzięki czemu nauczymy się analizować i interpretować teksty literackie jako źródła historyczne.

    Polska tradycja insurekcyjna

    Podczas lekcji poświęconej tradycji walki o niepodległość Polski od końca XVIII do XX wieku przypomnimy sobie historię kolejnych powstań narodowych, by móc zestawić ją z Powstaniem Warszawskim. Zajęcia oparte na pracy w grupach z użyciem kart pracy będą okazją do syntetycznego porównania poszczególnych insurekcji oraz do rozmowy o roli Warszawy w tych wydarzeniach.

    Powstańczy dzień

    Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w walczącej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków. Zanalizujemy sytuację rodzin i rolę kobiet w Powstaniu Warszawskim. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie różnorodnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca, praca nad tekstami źródłowymi oraz kreatywne zadania, np. tworzenie powstańczych pamiętników.

    Powstańcy po Powstaniu

    Podczas zajęć poświęconych losom Powstańców Warszawskich po II wojnie światowej dowiemy się, jakie było stanowisko władz komunistycznych wobec żołnierzy Armii Krajowej i tradycji Polskiego Państwa Podziemnego. Poznamy przykłady prześladowań Powstańców przez służby bezpieczeństwa, ponadto zanalizujemy propagandę komunistów wymierzoną w działaczy patriotycznych. Zdobywanie wiedzy ułatwią nam efektywne formy nauczania, takie jak pogadanka i praca w grupach.

    Stolica w ruinach

    Lekcja, na której omówimy zniszczenia stolicy Polski w trakcie II wojny światowej, oparta będzie przede wszystkim na pracy w grupach i pracy z materiałami źródłowymi. Za pomocą filmów i fotografii poznamy Warszawę przedwojenną, okupacyjną oraz tę z okresu powstańczych walk. Dzięki temu dostrzeżemy etapy zniszczeń i straty, jakie wówczas poniosła stolica.

    Śladami batalionów „Zośka” i „Parasol”

    Lekcja ta idealnie nadaje się na drugie lub trzecie zajęcia w naszym muzeum. Szlak powstańczy dwóch harcerskich batalionów „Zośka” i „Parasol” będzie okazją do tego, byśmy poznali przebieg walk w niektórych dzielnicach Warszawy. Podczas zajęć dowiemy się, czym były i jak działały Szare Szeregi w okresie okupacji oraz Powstania Warszawskiego. Ponadto zastanowimy się nad tym, jaka jest geneza batalionów „Zośka” i „Parasol”, a także poznamy losy wybranych bohaterów tamtych wydarzeń. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie różnorodnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak prezentacja multimedialna, pogadanka i praca w grupach.

    Świadectwo czasów

    Podczas zajęć o pamiętnikarstwie, satyrze i czasopismach z okresu Powstania Warszawskiego będziemy pracować z różnego rodzaju tekstami źródłowymi. Poznamy ciekawe zapisy z pamiętników i dzienników świadków Powstania oraz ważniejsze tytuły prasy powstańczej. Poznamy też fragmenty wybranych utworów literackich.

    • Liceum, technikum i szkoła branżowa

     

    63 dni niepodległej Polski

    Podczas lekcji faktograficznej omówimy okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego oraz najważniejsze wydarzenia z okresu walk. Dowiemy się, że podczas zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego. Wiedza będzie przekazywana za pomocą rozmowy nauczającej lub wykładu. Przewidziana jest też dyskusja, praca w grupach albo praca z tekstem.

    Akcje bojowe Powstania Warszawskiego

    Na zajęciach poświęconych najważniejszym operacjom militarnym przeprowadzonym przez Powstańców Warszawskich porozmawiamy o różnych metodach działań Polaków przeciw wrogowi. Nie tylko poznamy bohaterskie czyny, lecz także zastanowimy się nad odczuciami, emocjami i obawami Powstańców. Wiedza będzie przekazywana za pomocą rozmowy nauczającej i prezentacji multimedialnej. Przewidziana jest też praca w grupach.

    Barwa i broń

    Na lekcji zapoznamy się z najważniejszymi rodzajami powstańczego uzbrojenia i typami umundurowania. Dowiemy się także, w jaki sposób Powstańcy zdobywali broń. Dzięki przeglądowi wyposażenia armii niemieckiej uświadomimy sobie dysproporcje sił między walczącymi stronami. Wiedza będzie przekazywana za pomocą rozmowy nauczającej lub wykładu. Finałem lekcji będzie quiz sprawdzający wiedzę uczniów.

    Bić się czy nie bić? Przyczyny wybuchu Powstania

    Podczas lekcji problemowej o przyczynach i skutkach Powstania Warszawskiego poznamy okoliczności wybuchu, przebieg i rezultaty wydarzeń z sierpnia i września 1944 roku. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy warto było wtedy podejmować walkę w Warszawie. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie efektywnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca, praca w grupach oraz dyskusja. 

    Bohaterowie Powstania

    Podczas zajęć poznamy losy wybranych Powstańców Warszawskich i dokonamy ich charakterystyki. Zastanowimy się także nad tym, jakimi cechami odznaczali się Powstańcy, i porozmawiamy o tym, które z nich mogą być aktualne do dziś. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie efektywnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca, praca w grupach oraz dyskusja.

    Dwa powstania

    Na zajęciach poświęconych sytuacji Polaków i Żydów pod okupacją niemiecką porozmawiamy o zbieżności celów oraz współpracy polskiego i żydowskiego podziemia. Poznamy także różne postawy Polaków wobec tragedii Żydów i prześledzimy losy wybranych bojowników getta w Powstaniu Warszawskim. Przyswoimy takie pojęcia jak: getto, szmalcownik, „Żegota”, Shoah, Żydowska Organizacja Bojowa czy Żydowski Związek Wojskowy. Na koniec lekcji, pracując w grupach, porównamy powstanie w getcie warszawskim oraz Powstanie Warszawskie.

    Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

    Podczas lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy w trakcie walk w stolicy, porozmawiamy też o dramacie polskich rodzin. Ponadto rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie różnorodnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca, praca w grupach nad tekstami źródłowymi i dyskusja.

    Międzynarodowa sytuacja Polski podczas II wojny światowej

    Na zajęciach poznamy najważniejsze wydarzenia ukazujące zmiany sytuacji Polski podczas II wojny światowej. Prześledzimy wypowiedzi polityków i zanalizujemy dokumenty Polskiego Państwa Polskiego oraz władz angielskich, amerykańskich i sowieckich, które miały wpływ na stosunki międzynarodowe. Zwrócimy szczególną uwagę na dramatyczną zmienność biegu historii Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie efektywnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz praca na tekstach źródłowych.

    Poeci walczącej stolicy

    Lekcja ta to nasza muzealna propozycja na wzbogacenie programu nauczania języka polskiego. Na zajęciach poznamy poezję ukazującą troski, obawy oraz nadzieje polskich autorów tworzących w okresie okupacji i Powstania Warszawskiego. Omówimy wybrane utwory najważniejszych poetów tego czasu, dzięki czemu nauczymy się analizować i interpretować teksty literackie jako źródła historyczne.

    Polska tradycja insurekcyjna

    Podczas lekcji poświęconej tradycji walki o niepodległość Polski od końca XVIII do XX wieku przypomnimy sobie historię kolejnych powstań narodowych, by móc zestawić ją z Powstaniem Warszawskim. Zajęcia oparte na pracy w grupach z użyciem kart pracy będą okazją do porównania poszczególnych insurekcji oraz do rozmowy o roli Warszawy w tych wydarzeniach.

    Polskie państwo podczas II wojny światowej

    Na zajęciach omówimy organizację polskiego państwa po przegranej wojnie w 1939 roku. Dowiemy się, w jaki sposób działało polskie państwo w sytuacji utraty niepodległości. Poznamy struktury Rządu RP na Uchodźstwie, Polskiego Państwa Podziemnego oraz polskich władz w Powstaniu Warszawskim. Zdobywanie wiedzy ułatwi praca z tekstami źródłowymi.

    Powstanie w dzielnicach

    Podczas lekcji poświęconej działaniom militarnym w poszczególnych dzielnicach Warszawy w sierpniu i wrześniu 1944 roku opracujemy przebieg Powstania Warszawskiego w zajętych przez Powstańców rejonach stolicy, zwracając uwagę na strategię działania Niemców i sposoby obrony Powstańców. Dzięki pracy w grupach z wykorzystaniem kart pracy nauczymy się samodzielnie zdobywać informacje i wykorzystywać opisy z ekspozycji muzealnej.

    UWAGA! Aby móc wziąć udział w zajęciach, uczniowie powinni znać topografię Warszawy.

    Powstańcy po Powstaniu

    Podczas zajęć poświęconych losom Powstańców Warszawskich po II wojnie światowej dowiemy się, jakie było stanowisko władz komunistycznych wobec żołnierzy Armii Krajowej i tradycji Polskiego Państwa Podziemnego. Poznamy przykłady prześladowań Powstańców przez służby bezpieczeństwa, zanalizujemy także propagandę komunistów wymierzoną w działaczy patriotycznych. Zastanowimy się nad trudnymi wyborami i dylematami żołnierzy niepodległościowych w okresie powojennym. Zdobywanie wiedzy ułatwi zastosowanie efektywnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca i praca w grupach.

    Stolica w ruinach

    Lekcja, która omawia zniszczenia stolicy Polski w trakcie II wojny światowej, oparta będzie przede wszystkim na pracy z materiałami źródłowymi i pracy w grupach. Za pomocą fotografii i filmów, w tym filmu „Miasto ruin”, poznamy Warszawę przedwojenną, okupacyjną oraz tę z okresu powstańczych walk. Dzięki temu dostrzeżemy etapy zniszczeń i straty, jakie wówczas poniosła stolica.

    Świadectwo czasów

    Podczas zajęć o pamiętnikarstwie, satyrze i czasopismach z okresu Powstania Warszawskiego będziemy pracować z różnego rodzaju tekstami źródłowymi. Poznamy ciekawe zapisy z pamiętników i dzienników świadków Powstania oraz ważniejsze tytuły prasy powstańczej. Poznamy też fragmenty wybranych utworów literackich.

    Lekcje muzealne on-line

    Lekcja muzealna online jest prowadzona za pomocą łącza internetowego w programie Microsoft Teams. Może być realizowana w dwóch wariantach.
     

    Jak wygląda lekcja online?

    Jak zamówić lekcję online?

    Jak anulować lekcję online?

    Tematy lekcji online.

    • Jak wygląda lekcja online?

    Lekcja muzealna online jest prowadzona za pomocą programu Microsoft Teams. Może być realizowana w dwóch wariantach: cała klasa ogląda zajęcia przed ekranem multimedialnym lub każdy uczeń siedzi przed swoim komputerem albo innym narzędziem elektronicznym (tabletem, smartfonem). Lekcje te skierowane są do uczniów klas II–VIII szkoły podstawowej i dla wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. Obejmują zagadnienia dotyczące historii Polski podczas II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Powstania Warszawskiego. Metodą wiodącą jest wykład lub pogadanka wraz z pokazem. W ramach podsumowania stosujemy metody aktywizujące. Podczas zajęć wykorzystywane są różne formuły i materiały dydaktyczne: prezentacja multimedialna, film z pokazaniem fragmentów ekspozycji naszego muzeum, eksponaty i rekwizyty muzealne, karty pracy etc.

     

    Termin: Lekcje online odbywają się we wtorki o ustalonej ze szkołą godzinie.

    Czas trwania: ok. 40 minut

    Limit uczestników: do 30 osób

    Cena: 150 zł

     

    Nr konta do wpłat: Santander Bank Polska S.A. numer konta: 77 1090 2590 0000 0001 5244 7885. W tytule przelewu należy podać następujące dane: lekcja online, numer lub nazwa szkoły, data lekcji.

    Wymagania sprzętowe: ekran multimedialny, mikrofon (lub mikrofony), głośniki, kamera

     
    • Jak zamówić lekcje online?

    Nauczyciele mogą zarezerwować lekcję, wysyłając emaila na adres lekcjeonline@1944.pl (prosimy o podanie nazwy szkoły, poziomu klasy, tematu lekcji, danych kontaktowych zamawiającego: numeru telefonu i adresu e-mail).

    Po przyjęciu zgłoszenia skontaktujemy się telefonicznie lub mailowo, aby ustalić dokładny termin zajęć i możliwości sprzętowe szkoły. Szkoła uiszcza opłatę za lekcję przelewem bankowym najpóźniej na 7 dni przed datą lekcji. Następnie na dzień przed lekcją na podany adres mailowy wysyłamy do nauczyciela link do utworzonego w programie Microsoft Teams spotkania, a także materiały potrzebne do lekcji (karty pracy, teksty źródłowe, linki do aplikacji z quizami etc.) i ewentulanie listę materiałów do przygotowania przez uczestników (np. kartki, kredki, nożyczki). Jeśli uczniowie korzystają indywidualnie z komputerów (tabletów, smartfonów), nauczyciel przekazuje im link. O ustalonej godzinie spotykamy się na lekcji online. Na komputerach wystarczy mieć tylko przeglądarkę internetową, a na smartfonie lub tablecie potrzebna jest instalacja bezpłatnej aplikacji Microsoft Teams.

    UWAGA! Pierwsze minuty lekcji poświęcone są na sprawy organizacyjne i techniczne. Prosimy o zapoznanie się z tematami lekcji przed wypełnieniem formularza rezerwacji oraz o wykorzystywanie materiałów lekcyjnych zgodnie z sugestiami prowadzącego.

    W przypadku pytań prosimy o kontakt telefoniczny: 22 5397939 lub mailowy: lekcjeonline@1944.pl  

    • Jak anulować lekcje online?

    W razie rezygnacji z lekcji przed uiszczeniem zapłaty prosimy o kontakt telefoniczny:22 539 79 72. W przypadku anulowania lekcji po zapłaceniu za nią, prosimy o rezygnację pisemną na adres: lekcjeonline@1944.pl najpóźniej na 7 dni przed lekcją. W przeciwnym razie uiszczona zapłata nie zostanie zwrócona. 

    • Tematy lekcji online

    Szkoła podstawowa, klasa I

    Szkoła podstawowa, klasy II-IV  

    Szkoła podstawowa, klasy V-VI

    Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII

    Liceum, Technikum, Szkoła branżowa 

    • Szkoła podstawowa, klasa I

     

    Co to jest Muzeum Powstania Warszawskiego?

    Co można zobaczyć w muzeum? Kto tu pracuje? Czym są muzealne pamiątki i jak o nie dbać? Na te pytania odpowiemy podczas wirtualnej lekcji. W trakcie zajęć porozmawiamy o Muzeum Powstania Warszawskiego, zastanowimy się także nad tym, czym jest wojna i dlaczego Polacy walczyli o swoją stolicę. Podczas spotkania przeniesiemy się do naszego muzeum, gdzie obejrzymy pamiątki z okresu Powstania Warszawskiego i dowiemy się, jak zbudowana jest ekspozycja.

    •  Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

     

    „Asiunia"  - wojna w oczach dziecka*

    Lekcja dotyczy książki Joanny Papuzińskiej „Asiunia", która znajduje się na liście lektur szkolnych klas I–III. Publikacja powstała z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego i opowiada o wojnie widzianej oczami pięcioletniej Asiuni. Porozmawiamy o tym, jak wyglądała wojenna codzienność, na czym polegał „pomyślunek" i dlaczego w trudnych czasach adres wcale nie był najważniejszy. Poznamy też autorkę książki i jednocześnie jej bohaterkę – Joannę Papuzińską

    *UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Asiuni” Joanny Papuzińskiej

    Kim byli konspiratorzy

    Podczas wirtualnej lekcji dotyczącej czasów okupacji zapoznamy się z podstawowymi faktami związanymi z tym okresem. Ponadto dowiemy się, kim byli konspiratorzy i w jaki sposób walczyli z okupantem. Poznamy konspiracyjne skrytki i szyfry. Dowiemy się, czemu służyło przyjmowanie pseudonimów. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy każdy mógł zostać konspiratorem.

    Kim byli Powstańcy

    Na zajęciach poznamy podstawowe fakty dotyczące Powstania Warszawskiego. Podczas wirtualnego spotkania poszukamy odpowiedzi na pytania: kim byli Powstańcy? Jakimi umiejętnościami musieli się wykazywać? Jakich zasad musieli przestrzegać? Za pomocą multimediów oraz rekwizytów dowiemy się, jak wyglądało życie codzienne żołnierzy, harcerzy czy sanitariuszek.

    Symbole Polskiego Państwa Podziemnego

    Podczas wirtualnej lekcji porozmawiamy o znaczeniu symboli narodowych, których używanie w okresie okupacji było zakazane. Poznamy znaki i terminy związane z tzw. małym sabotażem oraz walką konspiracyjną. Po zajęciach będziemy potrafili rozpoznać i omówić symbole używane podczas Powstania Warszawskiego

    • Szkoła podstawowa, klasy V-VI

     

    Dzieci walczącej stolicy

    Na zajęciach zapoznamy się z losem dzieci podczas Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o trudnej sytuacji najmłodszych w 1944 roku, omówimy warunki ich życia. Dowiemy się, jakie zadania musieli wykonywać w trakcie starć o Warszawę oraz dlaczego nie mogli walczyć z bronią w ręku. Zastanowimy się także nad tym, z jakiego powodu najmłodsze dzieci były szczególnie chronione w czasie walk.

    Harcerska Poczta Polowa

    Szare Szeregi i ich najmłodsi członkowie – Zawiszacy to główny temat tej lekcji. Poznamy też działalność Harcerskiej Poczty Polowej w okresie Powstania Warszawskiego, a w szczególności zasady jej funkcjonowania oraz reguły powstańczej korespondencji.

    Powstańczy dzień

    Lekcja omawia życie codzienne w Powstaniu Warszawskim. Na zajęciach dowiemy się, jak wyglądało uzbrojenie walczących, jak radzono sobie z brakiem żywności, gdzie się ukrywano, jak się porozumiewano i jak to było z religią czy kulturą w trakcie Powstania.

    • Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII 

     

    63 dni niepodległej Polski

    To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Na zajęciach dowiemy się, w jakich warunkach walczyli Powstańcy oraz że w czasie zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

    Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania

    W trakcie lekcji poznamy wychowanków i następców słynnych postaci z „Kamieni na szaniec”, czyli „Zośki”, „Rudego” oraz „Alka”. Zastanowimy się również nad tym, kogo możemy nazwać bohaterem Powstania Warszawskiego.

    UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

    Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

    Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, porozmawiamy także o dramacie polskich rodzin. Rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

    Śladami batalionów „Zośka” i „Parasol”

    Lekcja ta idealnie nadaje się na drugie lub trzecie zajęcia w naszym muzeum. Dzięki niej uczniowie znający historię Powstania Warszawskiego mogą poszerzyć swoją wiedzę o dzieje dwóch najsłynniejszych powstańczych batalionów. Zajęcia są również dobrą kontynuacją lektury „Kamienie na szaniec”.

    Powstańczy dzień 

    Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

    • Liceum, technikum, szkoła branżowa

     

    63 dni niepodległej Polski

    To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia Powstania Warszawskiego. Na zajęciach dowiemy się, w jakich warunkach walczyli i z jakimi problemami zmagali się Powstańcy. Zastanowimy się również nad tym, że w czasie zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

    Powstańczy dzień 

    Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

    Poeci walczącej stolicy

    Lekcja ta to nasza muzealna propozycja na wzbogacenie programu nauczania języka polskiego. W trakcie zajęć uczniowie poznają wybrane sylwetki konspiracyjnych i powstańczych poetów. Omawiając fragmenty wierszy, spróbujemy odszukać w tych utworach informacje o dramacie i pragnieniach pokolenia Kolumbów.

    Bić się czy nie bić? Przyczyny wybuchu Powstania

    To lekcja problemowa, podczas której ukazujemy przyczyny i okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy warto było wtedy podejmować walkę w Warszawie.

    Ludność cywilna w Powstaniu

    Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, porozmawiamy także o dramacie polskich rodzin. Rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Zobacz także