Lekcje muzealne on-line

edukacja

Lekcja muzealna online jest prowadzona za pomocą łącza internetowego w programie Microsoft Teams. Może być realizowana w dwóch wariantach.

Jak wygląda lekcja online?

Jak zamówić lekcję online?

Jak anulować lekcję online?

Tematy lekcji online.

  • Jak wygląda lekcja online?

Lekcja muzealna online jest prowadzona za pomocą programu Microsoft Teams. Może być realizowana w dwóch wariantach: cała klasa ogląda zajęcia przed ekranem multimedialnym lub każdy uczeń siedzi przed swoim komputerem albo innym narzędziem elektronicznym (tabletem, smartfonem). Lekcje te skierowane są do uczniów klas II–VIII szkoły podstawowej i dla wszystkich klas szkół ponadpodstawowych. Obejmują zagadnienia dotyczące historii Polski podczas II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem Powstania Warszawskiego. Metodą wiodącą jest wykład lub pogadanka wraz z pokazem. W ramach podsumowania stosujemy metody aktywizujące. Podczas zajęć wykorzystywane są różne formuły i materiały dydaktyczne: prezentacja multimedialna, film z pokazaniem fragmentów ekspozycji naszego muzeum, eksponaty i rekwizyty muzealne, karty pracy etc.

Lekcje online odbywają się we wtorki o ustalonej ze szkołą godzinie.

Czas trwania: ok. 40 minut

Limit uczestników: do 30 osób

Koszt: 150 zł

Nr konta do wpłat: Santander Bank Polska S.A. numer konta: 77 1090 2590 0000 0001 5244 7885

W tytule przelewu należy podać następujące dane: lekcja online, numer lub nazwa szkoły, data lekcji.

Wymagania sprzętowe: ekran multimedialny, mikrofon (lub mikrofony), głośniki, kamera

  • Jak zamówić lekcje online?

Nauczyciele mogą zarezerwować lekcję, wysyłając emaila na adres lekcje@1944.pl (prosimy o podanie nazwy szkoły, poziomu klasy, tematu lekcji, danych kontaktowych zamawiającego: numeru telefonu i adresu e-mail).

Po przyjęciu zgłoszenia skontaktujemy się telefonicznie lub mailowo, aby ustalić dokładny termin zajęć i możliwości sprzętowe szkoły. Szkoła uiszcza opłatę za lekcję przelewem bankowym najpóźniej na 7 dni przed datą lekcji. Następnie na dzień przed lekcją na podany adres mailowy wysyłamy do nauczyciela link do utworzonego w programie Microsoft Teams spotkania, a także materiały potrzebne do lekcji (karty pracy, teksty źródłowe, linki do aplikacji z quizami etc.) i ewentulanie listę materiałów do przygotowania przez uczestników (np. kartki, kredki, nożyczki). Jeśli uczniowie korzystają indywidualnie z komputerów (tabletów, smartfonów), nauczyciel przekazuje im link. O ustalonej godzinie spotykamy się na lekcji online. Na komputerach wystarczy mieć tylko przeglądarkę internetową, a na smartfonie lub tablecie potrzebna jest instalacja bezpłatnej aplikacji Microsoft Teams.

UWAGA! Pierwsze minuty lekcji poświęcone są na sprawy organizacyjne i techniczne. Prosimy o zapoznanie się z tematami lekcji przed wypełnieniem formularza rezerwacji oraz o wykorzystywanie materiałów lekcyjnych zgodnie z sugestiami prowadzącego.

W przypadku pytań prosimy o kontakt telefoniczny: 22 5397939 lub mailowy: lekcje@1944.pl

  • Jak anulować lekcje online?

W razie rezygnacji z lekcji przed uiszczeniem zapłaty prosimy o kontakt telefoniczny: 22 5397939. W przypadku anulowania lekcji po zapłaceniu za nią, prosimy o rezygnację pisemną na adres: lekcje@1944.pl najpóźniej na 7 dni przed lekcją. W przeciwnym razie uiszczona zapłata nie zostanie zwrócona. 

  • Tematy lekcji online

Szkoła podstawowa, klasa I

Szkoła podstawowa, klasy II-IV  

Szkoła podstawowa, klasy V-VI

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII

Liceum, Technikum, Szkoła branżowa 

 

Szkoła podstawowa, klasa I

Co to jest Muzeum Powstania Warszawskiego?

Co można zobaczyć w muzeum? Kto tu pracuje? Czym są muzealne pamiątki i jak o nie dbać? Na te pytania odpowiemy podczas wirtualnej lekcji. W trakcie zajęć porozmawiamy o Muzeum Powstania Warszawskiego, zastanowimy się także nad tym, czym jest wojna i dlaczego Polacy walczyli o swoją stolicę. Podczas spotkania przeniesiemy się do naszego muzeum, gdzie obejrzymy pamiątki z okresu Powstania Warszawskiego i dowiemy się, jak zbudowana jest ekspozycja.

 Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

„Asiunia"  - wojna w oczach dziecka*

Lekcja dotyczy książki Joanny Papuzińskiej „Asiunia", która znajduje się na liście lektur szkolnych klas I–III. Publikacja powstała z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego i opowiada o wojnie widzianej oczami pięcioletniej Asiuni. Porozmawiamy o tym, jak wyglądała wojenna codzienność, na czym polegał „pomyślunek" i dlaczego w trudnych czasach adres wcale nie był najważniejszy. Poznamy też autorkę książki i jednocześnie jej bohaterkę – Joannę Papuzińską

*UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Asiuni” Joanny Papuzińskiej

Kim byli konspiratorzy

Podczas wirtualnej lekcji dotyczącej czasów okupacji zapoznamy się z podstawowymi faktami związanymi z tym okresem. Ponadto dowiemy się, kim byli konspiratorzy i w jaki sposób walczyli z okupantem. Poznamy konspiracyjne skrytki i szyfry. Dowiemy się, czemu służyło przyjmowanie pseudonimów. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy każdy mógł zostać konspiratorem.

Kim byli Powstańcy

Na zajęciach poznamy podstawowe fakty dotyczące Powstania Warszawskiego. Podczas wirtualnego spotkania poszukamy odpowiedzi na pytania: kim byli Powstańcy? Jakimi umiejętnościami musieli się wykazywać? Jakich zasad musieli przestrzegać? Za pomocą multimediów oraz rekwizytów dowiemy się, jak wyglądało życie codzienne żołnierzy, harcerzy czy sanitariuszek.

Symbole Polskiego Państwa Podziemnego

Podczas wirtualnej lekcji porozmawiamy o znaczeniu symboli narodowych, których używanie w okresie okupacji było zakazane. Poznamy znaki i terminy związane z tzw. małym sabotażem oraz walką konspiracyjną. Po zajęciach będziemy potrafili rozpoznać i omówić symbole używane podczas Powstania Warszawskiego

 

Szkoła podstawowa, klasy V-VI

Dzieci walczącej stolicy

Na zajęciach zapoznamy się z losem dzieci podczas Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o trudnej sytuacji najmłodszych w 1944 roku, omówimy warunki ich życia. Dowiemy się, jakie zadania musieli wykonywać w trakcie starć o Warszawę oraz dlaczego nie mogli walczyć z bronią w ręku. Zastanowimy się także nad tym, z jakiego powodu najmłodsze dzieci były szczególnie chronione w czasie walk.

Harcerska Poczta Polowa

Szare Szeregi i ich najmłodsi członkowie – Zawiszacy to główny temat tej lekcji. Poznamy też działalność Harcerskiej Poczty Polowej w okresie Powstania Warszawskiego, a w szczególności zasady jej funkcjonowania oraz reguły powstańczej korespondencji.

Powstańczy dzień

Lekcja omawia życie codzienne w Powstaniu Warszawskim. Na zajęciach dowiemy się, jak wyglądało uzbrojenie walczących, jak radzono sobie z brakiem żywności, gdzie się ukrywano, jak się porozumiewano i jak to było z religią czy kulturą w trakcie Powstania.

 

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII 

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Na zajęciach dowiemy się, w jakich warunkach walczyli Powstańcy oraz że w czasie zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania

W trakcie lekcji poznamy wychowanków i następców słynnych postaci z „Kamieni na szaniec”, czyli „Zośki”, „Rudego” oraz „Alka”. Zastanowimy się również nad tym, kogo możemy nazwać bohaterem Powstania Warszawskiego.

UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego.

Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, porozmawiamy także o dramacie polskich rodzin. Rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Śladami batalionów „Zośka” i „Parasol”

Lekcja ta idealnie nadaje się na drugie lub trzecie zajęcia w naszym muzeum. Dzięki niej uczniowie znający historię Powstania Warszawskiego mogą poszerzyć swoją wiedzę o dzieje dwóch najsłynniejszych powstańczych batalionów. Zajęcia są również dobrą kontynuacją lektury „Kamienie na szaniec”.

Powstańczy dzień 

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

 

Liceum, technikum, szkoła branżowa

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia Powstania Warszawskiego. Na zajęciach dowiemy się, w jakich warunkach walczyli i z jakimi problemami zmagali się Powstańcy. Zastanowimy się również nad tym, że w czasie zaciętych starć w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Powstańczy dzień 

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

Poeci walczącej stolicy

Lekcja ta to nasza muzealna propozycja na wzbogacenie programu nauczania języka polskiego. W trakcie zajęć uczniowie poznają wybrane sylwetki konspiracyjnych i powstańczych poetów. Omawiając fragmenty wierszy, spróbujemy odszukać w tych utworach informacje o dramacie i pragnieniach pokolenia Kolumbów.

Bić się czy nie bić? Przyczyny wybuchu Powstania

To lekcja problemowa, podczas której ukazujemy przyczyny i okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy warto było wtedy podejmować walkę w Warszawie.

Ludność cywilna w Powstaniu

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, porozmawiamy także o dramacie polskich rodzin. Rozważymy problem, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Zobacz także

Nasz newsletter