Tematy lekcji on-line

edukacja

Zachęcamy do udziału w lekcjach muzealnych prowadzonych zdalnie.

Szkoła podstawowa, klasa I

Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

Szkoła podstawowa, klasy V-VI

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII 

Liceum, Technikum, Szkoła branżowa

Zobacz również: LEKCJE MUZEALNE W CELACH BEZPIEKI 

Szkoła podstawowa, klasa I

Co to jest Muzeum Powstania Warszawskiego?

Co można zobaczyć w muzeum? Kto w muzeum pracuje? Czym są muzealne pamiątki i jak o nie dbać? Na te pytania odpowiemy podczas wirtualnej lekcji. W trakcie zajęć porozmawiamy o Muzeum Powstania Warszawskiego, a także zastanowimy się nad tym, czym jest wojna i dlaczego Polacy walczyli o swoją stolicę. Podczas spotkania, przeniesiemy się do naszego Muzeum, gdzie obejrzymy pamiątki z okresu Powstania Warszawskiego i dowiemy się, jak zbudowana jest ekspozycja.

Szkoła podstawowa, klasy II-IV 

„Asiunia"  - wojna w oczach dziecka*

Lekcja dotyczy książki Joanny Papuzińskiej „Asiunia", która znajduje się wśród lektur szkolnych klas I-III. Książka powstała z inicjatywy Muzeum Powstania Warszawskiego i opowiada o wojnie widzianej oczami pięcioletniej Asiuni. Porozmawiamy o tym, jak wyglądała wojenna codzienność, na czym polegał „pomyślunek" i dlaczego w trudnych czasach adres wcale nie był najważniejszy. Poznamy też autorkę książki i jednocześnie jej bohaterkę - Joannę Papuzińską.

*UWAGA! Lekcja przeznaczona dla uczniów, którzy są po lekturze „Asiuni” Joanny Papuzińskiej

Kim byli konspiratorzy

Podczas wirtualnej lekcji dotyczącej czasów okupacji zapoznamy się z podstawowymi faktami związanymi z tym okresem. Ponadto dowiemy się, kim byli konspiratorzy i w jaki sposób walczyli z okupantem. Poznamy konspiracyjne skrytki i szyfry. Dowiemy się, czemu służyło przyjmowanie pseudonimów. Spróbujemy  też odpowiedzieć na pytanie, czy każdy mógł zostać konspiratorem.

Kim byli Powstańcy

Na zajęciach poznamy podstawowe fakty dotyczące Powstania Warszawskiego. Podczas wirtualnego spotkania poszukamy odpowiedzi na pytania: Kim byli Powstańcy? Jakimi umiejętnościami musieli się wykazywać? Jakich zasad musieli przestrzegać? Edukator przy pomocy dostępnych multimediów oraz przygotowanych rekwizytów przedstawi elementy codziennego życia żołnierzy, harcerzy czy sanitariuszek.

Symbole Polskiego Państwa Podziemnego

Podczas wirtualnej lekcji porozmawiamy o znaczeniu symboli narodowych, których używanie w okresie okupacji było zakazane. Edukator przybliży uczniom znaki i terminy związane z Małym Sabotażem oraz walką konspiracyjną. Po zajęciach będziemy potrafili rozpoznać i omówić symbole używane podczas Powstania Warszawskiego.

 

Szkoła podstawowa, klasy V-VI

Powstańczy dzień powszedni

Lekcja dotyczy życia codziennego w Powstaniu. Na lekcji dowiemy się, jak wyglądało uzbrojenie walczących, jak radzono sobie z brakiem żywności, gdzie się ukrywano, jak się porozumiewano i jak wyglądała kwestia religii czy kultury w trakcie Powstania Warszawskiego. 

Dzieci walczącej stolicy

Na zajęciach zapoznamy się z losem dzieci podczas Powstania Warszawskiego. Porozmawiamy o trudnej sytuacji rówieśników z 1944 roku, omówimy warunki ich życia. Dowiemy się, jakie zadania stawały przed nimi w czasie walk o Warszawę oraz dlaczego nie mogły walczyć z bronią w ręku. Zastanowimy się nad tym, dlaczego najmłodsze dzieci były szczególnie chronione w czasie walk.

Harcerska Poczta Polowa

Szare Szeregi i ich najmłodsi członkowie – Zawiszacy to główny temat tej lekcji. Poznamy też działalność Harcerskiej Poczty Polowej w okresie Powstania Warszawskiego, a w szczególności zasady jej funkcjonowania oraz reguły powstańczej korespondencji.

 

Szkoła podstawowa, klasy VII-VIII 

Kim byli? Poznajemy bohaterów Powstania

Lekcja jest dobrą propozycją dla uczniów, którzy omówili lekturę „Kamienie na szaniec”. W jej trakcie poznajemy historię wychowanków i następców „Zośki”, „Rudego” i „Alka”. Zastanawiamy się również kogo, z perspektywy czasu, możemy nazwać bohaterem Powstania Warszawskiego.   

Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, i porozmawiamy o dramacie polskich rodzin. Rozważymy także dylemat, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Śladami batalionów „Zośka” i „Parasol”

Lekcja ta idealnie pasuje na drugie lub trzecie zajęcia w naszym Muzeum. Dzięki niej, uczniowie znający historię Powstania Warszawskiego mogą pogłębić swoją wiedzę o dzieje dwóch najsłynniejszych, powstańczych batalionów. Zajęcia są również dobrą kontynuacją lektury „Kamienie na szaniec”.   

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Dowiemy się, w jakich warunkach walczyli Powstańcy oraz że w czasie zaciętych walk w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Powstańczy dzień powszedni

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

 

Liceum, technikum, szkoła branżowa

63 dni niepodległej Polski

To lekcja faktograficzna, podczas której omawiamy najważniejsze wydarzenia związane z Powstaniem Warszawskim. Dowiemy się, w jakich warunkach walczyli i z jakimi problemami zmagali się Powstańcy. Zajęcia są również sposobnością do wyeksponowania faktu, że w czasie zaciętych walk w Warszawie ujawniły się struktury niepodległego państwa polskiego.

Powstańczy dzień powszedni

Na lekcji poznamy życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w powstańczej Warszawie. Dowiemy się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków. Omówimy uroczystości religijne i wydarzenia kulturalne odbywające się w stolicy w sierpniu i wrześniu 1944 roku.

Poeci walczącej stolicy

Lekcja ta to nasza muzealna propozycja na wzbogacenie zajęć z języka polskiego. W jej trakcie, uczniowie poznają wybrane sylwetki konspiracyjnych i powstańczych poetów. Omawiając fragmenty wierszy spróbujemy odszukać w nich informacje o dramacie i pragnieniach pokolenia Kolumbów.    

Bić się czy nie bić? – geneza wybuchu Powstania

To lekcja problemowa, podczas której ukazujemy przyczyny  i okoliczności wybuchu Powstania Warszawskiego. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytanie, czy warto było wtedy podejmować walkę w Warszawie.

Ludność cywilna w Powstaniu

Na lekcji problemowej poświęconej sytuacji ludności cywilnej w Powstaniu Warszawskim dowiemy się, jakie straty ponieśli warszawiacy podczas walk w stolicy, i porozmawiamy o dramacie polskich rodzin. Rozważymy także dylemat, czy i na ile władze wojskowe mogą narażać życie bezbronnych cywilów.

Rejestracja na lekcje muzealne na rok szkolny 2021/2022 rozpocznie się 6 września 2021 r. 

Zobacz także

Nasz newsletter